sobota, 21 kwietnia 2012

SP-LTA Antonov An-24W Samolot zabytek


Podczas kwietniowego "dnia spottingu" na warszawskim lotnisku, mieliśmy okazję zwiedzić szczególne miejsce. Jest ono usytuowane tuż przy budynkach Straży Lotniskowej a znajdują się tam wraki starych, nieużywanych już samolotów eksploatowanych dawniej przez PLL LOT. Był to dla mnie zdecydowanie najciekawszy moment wycieczki, gdyż zapewne wkrótce owe samoloty będzie można oglądać jedynie na zdjęciach. Stojąc przy nich a do niektórych nawet wchodząc na pokład, mogłem wyobrazić sobie ich historię i poczuć atmosferę jaka panowała dziesiątki lat temu, kiedy maszyny te służyły w barwach polskiego przewoźnika.
Obecnie wraki te wykorzystywane są przez straż lotniskową do ćwiczeń.Ten piękny stary samolot AN-24 o numerach rejestracyjnych SP-LTA jako jeden z dziesięciu pierwszych w Polsce rozpoczął erę maszyn turbośmigłowych. Używany był od 1966 roku do momentu wycofania wszystkich AN-24 z PLL LOT czyli do 1991 roku. W okresie od marca do czerwca 1966r. do LOT-u dostarczone zostało pierwszych 10 maszyn AN-24, które otrzymały znaki od SP-LTA do SP-LTH, więc egzemplarz który udało mi się sfotografować i zwiedzić można uznać za pierwszy tego typu w Polsce.
Samolot ten wykorzystywany był na krótkich liniach zagranicznych oraz na krajowych. W pierwszej konfiguracji zabierał 48 pasażerów, po kilku latach zmieniono ilość foteli na 44. Załogę stanowiły 3 osoby.

Dane techniczne: Rozpiętość- 29,2 m, długość- 23,53 m, wysokość- 8,32 m, powierzchnia nośna (I odmiana)- 72,46 m2, powierzchnia nośna (II odmiana)- 74,98 m2.Masa własna- 14300 kg, masa użyteczna- 6700 kg, masa całkowita- 21000 kg. Prędkość max- 490 km/h, prędkość przelotowa- 400-450 km/h, prędkość lądowania- 150 km/h, wznoszenie- 7,1 m/s, pułap- 8400 m, zasięg- 850 km, zasięg max- 2300 km.
Photo by Grzegorz Różycki (Copyright 2012)


żródła

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz