niedziela, 25 marca 2012

Boeing 777-236/ER G-VIIH British Airways

W dniu dzisiejszym tuż po godzinie 14-stej miało miejsce nieplanowane lądowanie samolotu Boeing 777 linii British Airways. Była to dla mnie jedyna w swoim rodzaju okazja do sfotografowania z bliska i dodania do kolekcji tej pięknej maszyny. Prawdopodobnym powodem lądowania samolotu była pilna potrzeba uzupełnienia wody na pokładzie :)) Mam nadzieję, że EPWA od dzisiaj stanie się stałym punktem poboru wody również dla innych maszyn dalekiego zasięgu i takie niespodzianki nikogo już nie będą dziwiły :)

Photo by Grzegorz Różycki (Copyright 2012)

Photo by Grzegorz Różycki (Copyright 2012)

Photo by Grzegorz Różycki (Copyright 2012)
Photo by Grzegorz Różycki (Copyright 2012)
Photo by Grzegorz Różycki (Copyright 2012)

poniedziałek, 12 marca 2012

Boeing 757-3E7 4X-BAW Arkia - Israeli Airlines

Bardzo lubię obserwować i fotografować samoloty z Izraela i cieszę się, kiedy trafiam na nie podczas spottingu. To zawsze dodatkowe emocje i kropla zamieszania w spotterskim morzu nudy, szczególnie kiedy przez kilka godzin fotografuje się z miejscówki przy ulicy Wirażowej. Będę wredny, ale podoba mi się ta chwila niepokoju i zaskoczenia, czasem strachu na twarzach niektórych osób przebywających pod płotem jaką wzbudzają służby bezpieczeństwa podczas rutynowej kontroli  - tuż przed startem niemal każdego "izraelczyka". Osoby niezorientowane w tym, iż podczas startów samolotów izraelskich służby lotniskowe w ramach wprowadzonych poważnych środków bezpieczeństwa wypytują o powód pobytu pod płotem, a czasem nawet legitymują, reagują bardzo różnie. Niektórzy zamykają się w autach, inni uciekają, a wystarczy w takim wypadku odpowiedzieć na kilka rutynowych pytań i można dalej spokojnie obserwować samolot. No cóż, może ten co na widok słuzb lotniskowych zaczyna uciekać własnie po to przyjechał...by poczuć się przez chwilę jak niezłapany terrorysta? Kto to wie...;)

Tym razem trafiła się Arkia na przepięknym samolocie, Boeingu 757. Większość pilotów izraelskich samolotów pasażerskich to ex-piloci wojskowi, z doświadczeniem zdobytym w tamtejszych siłach powietrznych. Latający jako Air Force Reserve - piloci wojskowi w służbie rezerwowej. Dotyczy to zwłaszcza linii Israir i właśnie Arkia, w których piloci szkolą się i nabieraja doświadczenia przeważnie tylko w Izraelu. Inne linie izraelskie, El Al, są bardziej skomercjalizowane i tu da się zauważyć politykę pracy i szkolenia pilotów przypominającą te z większości linii lotniczych na świecie, gdzie piloci szkolą się w Stanach Zjednoczonych i zatrudnia się załogi z innych krajów.
Niemal pewne jest, że dokładnie ten sam samolot który jest na zdjęciu wykorzystywany jest do lotów akcji dla rządu Izraela. Ale o tym pisał nie będę, bo ktos pomyśli, że wiem więcej niż można wyszperać w internecie...;)

Photo by Grzegorz Różycki (Copyright 2012)
Photo by Grzegorz Różycki (Copyright 2012)

Antonov An-30 RA-26226 Open Skies (Russia - Air Force)